ďťż
They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

ryszard bazarnik, koncert na ścianie

Jak patrzysz na ogół systemów wprowadzasz pewnie jakąś klasyfikację. Jaka ona według Ciebie jest? Według czego jest ona przeprowadzana?


Ja, jak na rasowego ziemianina przystało, jestem gatunkistą: segreguję gry według gatunku settingów, który prezentują, mechanikę ignoruję (bo i tak wszystko prowadzę na FATE).

I tak mam:
- fantasy: jeżeli są miecze, zbroje i magia to jest fantasy
- płaszcz i szpada: jeżeli mamy płaszcze, szpady i muszkiety
- historyczna: cokolwiek dziejące się X BC. - 1800
- modern: cokolwiek dziejące się w latach 1800-2050
- okultyzm: odpowiednio z wampirami, magami, wilkolakami i innymi
- sf (w mieszankach "techno"): cokolwiek po 2050 zwykle z lataniem po kosmosie
- post-apo: cokolwiek po jakiejkolwiek katastrofie (tak, Darksun to setting post-apo)

Proste, jak jest mało to się miesza dwa odpowiadające i otrzymuje się na przykład "techno fantasy" albo "modern okultyzm".
* Rpgi w których gracze decydują o swoich losach
* Rpgi w których gmi decydują o losach graczy
* Rpgi w których kości decydują o losach graczy
* Rpgi w których gracze decydują o życiu GM'a ;)
Usunięto posty nie na temat oraz dotyczące interpretacji regulaminu. Uwagi proszę zgłaszać via PW lub na GG.

Zapraszam do kontynuowania dyskusji, zapowiada się ciekawie.

Pozdrawiam,
Łukasz 'TOR' Garczewski
Moderator


No dobra, ale ja jeszcze swego czasu słyszałam o podziale na heroic i dark, gdzieś należy wcisnąć jeszcze rozgrywkę filmową? Co z tym wszystkim?
"Heroic i Dark" to jest mój ulubiony motyw na wykłady ;)

A co do "heroic, dark i filmowa" to tylko sposoby prowadzenia systemów: można przecież grać "heroicznego" wampira i "morczne" d&d, same systemy w teorii narzucają jakiś styl (proszę niech nikt nie mówi że d&d są heroiczne...) ale to tylko propozycja a czy zostanie przyjęta czy nie w 100% zależy od MG i graczy.
Czyli nie zawsze system narzuca sposób gry? Czy jest to kwestia może reinterpretacji Twoim zdaniem?
Dla mnie dark, heroic czy wszystkie inne sposoby prowadzenia są integralną częścią systemu i świata. Nikt nie powie mi, że Zew prowadzony w konwencji heroic to nadal Zew (oczywiście wesoła odskocznia - ale nie jest to już czym jest ten system). Więc dla mnie nie można zmieniać sobie skórek jak w winampie i mówić ,ze to nadal ten sam system. Z Zewem to może trochę ekstremalny przykład, bo neuroshima zakłada prowadzenie w kilku konwencja, ale chodzi mi o to, że owy przedrostek ma jednak znaczenie w klasyfikacji na gatunków.
Pozdrawiam
Tower
Dobra to się rozbijamy o to czym jest heroic a czym jest dark i czy oba przymiotniki się wykluczają podług mojej definicji:
Heroic - coś opowiadające o Bohaterach dokonujących Bohaterskich Czynów: czyli ratowanie świata przed zagładą, walka z prastarymi bogami, czy niszczenie gwiazdy śmierci.
To nie jest szlachtowanie 300 goblinów/trooperów na sekundę i kulanie kostkami do rytmu jedzonych chipsów i nie musi być to wcale radosne, pozytywne i wesołe. Przecież nikt nie powiedział, że ktokolwiek musi uwierzyć bohaterom że oni ten świat uratowali, przecież nikt nie powiedział że oni muszą nawet przeżyć. Ważne jest żeby byli bohaterami.

Dark - coś w mrocznej i ciężkiej konwencji, świat jest z natury zły, bohaterowie napotykają trudności pośród ludu prostego miast i wsi. To jest o tym że jest ciężko, że nikt nam nie pomaga, że władza jest skorumpowana, że ludzie są podli a rzezimieszki krwiożercze a nie zawadiackie, co bohaterowie nie zrobią i tak skończy się źle albo dla nich albo dla świata albo dla ich bliskich.
To nie jest cierpienie, wiecznie padający deszcz i błoto. Przecież nawet "szlachetne elfy" mogą być największymi gatunkistami na świecie dbającymi o własny tyłek w imieniu Większego Dobra. A podłe, krwiożercze orki mogą być po prostu efektem "polityki" owych elfów.

Przykłady połączenia Dark i Heroic może nieco mało znane ale nic innego mi nie przychodzi do głowy: Trylogia Zimnego Ognia C.S. Friedman, Książę nicości Scotta Bakkera czy Malazańska Księga poległych S. Eriksona.

Używając Twojego porównania: jak zmieniasz skórki w winampie to dalej jest winamp a nie foobar czy amaroK
Tower, zapominasz o Krainach Snów w Zewie, dzięki którym można jak najbardziej prowadzić Cthulhu w konwencji Conana.

O, widzę, że gramy ostatnio w Dark Heroic CP2020 :)
No to rzeczywiście rozbija to sie o definicje:
Dla mnie heroic - To jak bycie jakimś bohaterem z opowieści o rycerzach który sam zabija 400 wrogów, 3 smoki i ratuje królestwo. A na standardy rpgwe osiąga przy tym jakiś kosmiczny poziom a lista jego przedmiotów ma 3 strony. Jest łatwo, miło i przyjemnie i świat nie jest taki zły a my jesteśmy herosami.

A Dark- Świat jest brzydki i zły, nie ma kolorowych magicznych świecidełek i łatwiej jest dostać nożem niż usłyszeć dobre słowo. Ale nadal można spróbować uratować świat - choć jakby to powiedzieć jest trochę trudniej. Chodzi o klimat, nastrój czy jak to się chce zwać, a nie o heroiczne pobudki (bo ratowanie świata nie musi iść w parze z byciem herosem). Ale to oczywiście moje zdanie. Mogę sie mylić i może to być straszna tragedia.

W porównaniu chodziło o to ,że to jednak nie jest winamp.

EDIT: Wszystko można :) - ale chyba ja mam ostatnio purystyczne zapędy - Chtulhu-Conan .. ble :P

EDIT2: Steam-punk

EDIT3: Nie podważam wkładu wszystkich pisarzy w mity Cthulhu, ale nadal jak ktoś powie mi Conan w pierwszych 3 skojarzeniach nie pojawi się wieczny przedwieczny. Z drugiej strony jestem strasznym hipokrytą (Tor wie o co chodzi ;))
Nie zapominaj o tym, że HPL tylko zapoczątkował cykl tworzenia Mitów Cthulhu i wielu autorów się pod to podłączyło. W tym Wagner, ojciec Conana, który także coś tam Cthulhowego naskrobał coś fajnego, jeśli dobrze pamiętam...
Heroic i Dark, ok Tower, ratujemy świat i tu i tu. To teraz gdzie wciśniesz moją mroczną i egoistyczną zabójczynię, która jest w centrum opowieści MG, i w teorii jest 'bohaterem' ale na pewno nie na skalę tego świata, w którym żyje?
Dark, oczywiście nie róbmy kwadratury koła nie wszędzie gdzie jest nie kolorowo jest mrocznie, źle i gotycko. Heroic to dla mnie coś w stylu superbohaterów (no tylko w fantasy z mieczami i smokami).
Dobra to w teorii dark i heroic jest gdzies w przestrzeni niezaleznie od tego co nakreslil Quad - oba działają i po nałożeniu na siebie już w jakiś sposób opisują system RPG. Ale czy są jeszcze jakieś kryteria, którymi opisujemy grę, a których jeszcze nie wymieniono?
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cichooo.htw.pl