ďťż
They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

ryszard bazarnik, koncert na ścianie

W tych tematach chcielibyśmy przybliżyć wam świat Legendy Pięciu Kręgów. Specjalnie nie piszemy "świat Rokuganu", z tego powodu, że znajdą się tu zarówno informacje traktujące o samym uniwersum, jak i te tyczące się Legendy... jako gry. Jesteśmy świadomi, że niewielu z Was miało jakąkolwiek styczność z tą grą, dlatego też chcielibyśmy zacząć od podawania informacji bardzo podstawowych, w małych partiach, by nie przynudzać i nie przytłaczać zbyt długimi postami. Mamy nadzieję, że to, co napiszemy w tym temacie pozwoli Wam zauważyć, że Legenda... tylko z pozoru jest grą wyłącznie dla lubiących "japońskość". Tak naprawdę jest to gra o niesamowitym potencjale i wielu możliwościach. To gra wielowątkowa i wielopłaszczyznowa. I przede wszystkim to gra bardzo wciągająca. Liczymy, że zainteresuje i Was. Rokugan, świat Legendy..., oczarował nas, więc i Wam pragniemy pokazać jego magię.

Na początek chcielibyśmy zacząć od rzeczy podstawowych. Stąd też proponujemy krótki słowniczek wyrazów, które pozwolą Wam zrozumieć dalsze wpisy, a jednocześnie zagłębią Was w świat Szmaragdowego Cesarstwa.

bushi - wojownik, samuraj przyuczony do walki za pomocą broni, a nie magii;
daimyo - tytuł głowy rodu lub klanu (odpowiednio daimyo rodu lub daimyo klanu), praktycznie zawsze jest również namiestnikiem prowincji podlegającej danej rodzinie;
katana - miecz samuraja, będący wyróżnikiem kasty szlacheckiej; razem z krótkim mieczem (wakizashi) tworzy parę zwaną daisho;
Kaiu Kabe - mur Kaiu, zwany też Murem Cieśli; potężny, ufortyfikowany i wciąż strzeżony przez wojowników Klanu Kraba mur oddzielający Szmaragdowe Cesarstwo od Krain Cienia, ciągnący się na południu, wzdłuż granic ziem Krabów;
Krainy Cienia - teren na południu Rokuganu opanowany przez sługi złego boga Fu Lenga;
kyuden - pałac;
mon - herb, zarówno rodowy jak i klanowy, praktycznie zawsze w kształcie koła;
Rokugan - kontynent, świat w którym rozgrywa się akcja gry Legenda Pięciu Kręgów (zarówno gry karcianej, jak i RPG oraz gry bitewnej Clan War);
samuraje - kasta szlachecka w świecie Rokuganu, zazwyczaj dzielą się na bushi i shugenja;
shugenja - święty mąż, kapłan znany z umiejętności rzucania czarów, często również wojownik walczący za pomocą magii;
Szmaragdowe Cesarstwo - państwo-królestwo władane przez Cesarza z Dynastii Hantei, które swoim zasięgiem obejmuje ziemie siedmiu Wielkich Klanów oraz Pomniejszych Klanów;
Wielkie Klany - siedem klanów, z których każdy skupia po kilka rodzin; tworzą zhierarchizowane organizacje o wspólnych celach militarnych i politycznych, ich podział wywodzi się w większości z tradycji; każdemu z Wielkich Klanów odpowiadają określone ziemie na terenie Szmaragdowego Cesarstwa; do Wielkich Klanów zalicza się klany: Feniksa, Jednorożca, Kraba, Lwa, Skorpiona, Smoka i Żurawia.

Tyle tytułem wstępu. Jeszcze trzy uwagi na temat wymowy:
- "tsu" czytany prawie jak "cu" (np. nazwę broni przypominającej maczugę - tetsubo - przeczytamy: tecubo);
- "y" czytamy jak "j" (np. daimyo przeczytamy: dajmjo);
- "j" czytamy jak "dż" (np. shugenja przeczytamy: szugendża);
- "sh" czytamy jak "sz" (np. bushi przeczytamy: buszi).


Kontynuując nasze wprowadzenie, pragnęlibyśmy przedstawić Wam pokrótce opis pozycji związanych z całokształtem życia społeczno-politycznego w uniwersum Legendy.... Samo Szmaragdowe Cesarstwo, jak też zamieszkująca je społeczność Rokugańczyków, są tworami ściśle zhierarchizowanymi. Poruszając się w dół od szczytu drabiny społecznej napotkamy kolejno:
- cesarza - panującego władcę i bezpośredniego potomka rodu Hantei, którego żona pochodzi zawsze z klanu Żurawia;
- szmaragdowego championa - najwyższego przedstawiciela cesarza i zwierzchnika cesarskich namiestników, egzekwujących na terenie Szmaragdowego Cesarstwa cesarską wolę;
- cesarskiego stratega - głównodowodzącego wojsk cesarskich;
- championa klanu - formalnego zwierzchnika, przywódcę i przedstawiciela klanu;
- daimyo / namiestnika - "pana na włościach" - tytułem tym obdarzani są władcy prowincji, którzy najczęściej są głowami rodzin lub Klanu;
- samurajów i samurai-ko (samuraje kobiety) - najwyższą klasę społeczną Rokuganu; wszyscy urodzeni w tym stanie, bez względu na aktualne zajęcia, uważani są za wojowników; najczęściej szkolą się na bushi lub shugenja;
- yojimbo - Rokugański odpowiednik ochroniarzy, chroniących ważne osobistości lub persony niewprawione w walce wręcz;
- ashigaru - lekkostopych - pieszych żołnierzy rekrutowanych w czasie wojny spośród zbrojnych wieśniaków, posyłanych zawsze na pierwsze linie bitew;
- heiminów - pół-ludzi, czyli w kolejności poważania: rolników, rzemieślników i kupców;
- hininów - nie-ludzi, do których zalicza się przestępców, artystów, magików, szulerów, tzw. eta - "nieczystych" - mających kontakt z ludzkimi lub zwierzęcymi zwłokami, oraz gejsze;
- gejsze - kobiety do towarzystwa, żyjące z zapewniania rozrywki mężczyznom; biegłe w sztuce konwersacji, grze na instrumentach, śpiewie, tańcu, jak też posiadające inne talenty; najczęściej prowadzące przydrożne herbaciarnie (zawód gejszy przedstawimy obszerniej zapewne za jakiś czas).

Zapoznawszy Was z większością terminów niezbędnych do zrozumienia dalszych tekstów, przejdziemy teraz do omówienia świata gry - jego historii, panujących w nim zwyczajów i rządzących nim praw. Pragniemy Wam przy tym przypomnieć, że jakkolwiek dzieje i dorobek kulturalny Japonii były źródłem, z którego twórcy Legendy... czerpali obficie, i na którym oparli cały swój pomysł, to w ostatecznym rozrachunku, pomimo wszelkich podobieństw, Rokugan Japonią NIE jest. Co jednak nie przeszkadza, w ramach konwencji, przemycaniu do gry najróżniejszych dodatkowych aspektów "japońskości".
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cichooo.htw.pl