ďťż
They seem to make lots of good flash cms templates that has animation and sound.

ryszard bazarnik, koncert na ścianie

Od kilku lat poszukuję mapy przedstawiającej przebieg końcowego odcinka wąskotorówki Inowrocław-Stryków (odcinek Ozorków-Stryków).
Linia została zbudowana pod koniec 1914 roku (odc. Borki Łęczyckie - Stryków bud. 14.12.1914-31.12.1914) jako kolej zaopatrzeniowa wojsk pruskich.
Ruch publiczny po przesunięciu frontu otwarto ok. 20 lutego 1915r.
Prawdopodobnie z powodu otwarcia tymczasowego ruchu na odc. Łódź - Łęczyca budowanej właśnie linii normalnotorowej oraz linii tramwajowej Łódź- Ozorków (obie w 1922r) odcinek Ozorków- Stryków zamknięto i rozebrano.

Do tej pory udało mi sie "wygbrzebać":

Mapa topograficzna z 1915r:

ftp://mapy.ziomal.org/mapy/mapy_wieloarkuszowe/karte_des_westlichen_ru%DFlands.100k/E34_Lodz.gif

zaznaczono na niej cały przebieg trasy od (obecnych) wsch granic Ozorkowa do Strykowa. Zaznaczone są na niej stacje (Bhf) Jasionka, Swoboda, Kębliny i Stryków Wask.
Sąsiedni arkusz "Ozorków" niestety jest rok starszy. Kolejki na niej nie ma...
Na zdjęciu satelitarnym zumi.pl widać ślad po dawnej st.Stryków Wąsk na pn od linii normalnotorowej Łódź-Łowicz (biała smuga- por. z mapą):

http://www.zumi.pl/namapi...&type=2&scale=2

Poza tym ostatnimi dowodami na istnienie toru są pozostałości niewielkiego nasypu na północnym skraju ul. Granicznej w Sokolnikach-Lesie.
Wg. świadków (pośrednich- wszak linia nie istnieje od 87 lat) przy skrzyżowaniu ulic Granicznej i Grzybowej w Ozorkowie znajdowała się stacja Ozorków Towarowy. Istniała tam długo po likwidacji linii drewniana wieża ciśnień i zasiek węglowy. Istnienie stacji potwierdza tabela rozkładu jazdy z 1922r- według którego kończyła tam i zaczynała bieg para pociągów rel Ozorków Tow- Łęczyca. W okresie międzywojennym podobno leżały jeszcze podkłady ad obecnym zalewem i w lasku miejskim na przedłużeniu ul Granicznej.

Ostatni ślad to mapa topograficzna z fragmentem linii pozostawionej jako bocznica do spalonej w 1936 fabryki włókienniczej nad zalewem w Ozorkowie:

http://www.mapywig.org/m/...RKOW_300dpi.jpg

Brakuje mi ok 3km odcinka od fabryki do wschodnich granic Ozorkowa (las miejski), via Ozorków Towarowy.
W zasadzie przebieg tego odcinka jest mi w wiekszości znany, pamięta ja mój dziadek, ślady były jeszcze długo po rozbiórce- linia biegła obecną tamą zalewu (d.ul. Skrzypiówka), potem wzdłuz Sienkiewicza i Wiejskiej, po czym wspinała się zasypanym podaczas II wojny "wąwozem", przy skrzyżowaniu Wiejskiej i Granicznej i biegła wzdłuż drugiej z tych ulic w stronę lasu.
Może ktoś jednak natknął się na mapę z lat 1915-22, na której jest ona zaznaczona, albo wie coś więcej na ten temat??????
Takiej mapy nie ma nawet w Archiwum Państwowym, szukałem....


może spróbować napisać do Starostwo Powiatowe w Zgierzu Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości 95-100 Zgierz, ul. Długa 49, może tam coś będą mieli.
Linia powstała w czasie wojny, na gruntach prywatnych i w przeciwieństwie do odcinka Ozorków-Krośniewice terenu pod nią nie wykupiono, z powodu szybkiej (3lata po wojnie) likwidacji. To znacznie utrudnia poszukiwania, bo nie ma "śladów geodezyjnych", a i pozostałości w terenie na prywatnych działkach dość szybko zniknęły.
Być może jednak, coś tam się mogło zachować. Sprawdzę. Dzięki za wskazówkę!
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cichooo.htw.pl