ryszard bazarnik, koncert na Ĺcianie
Od kilku lat poszukuję mapy przedstawiającej przebieg końcowego odcinka wąskotorówki Inowrocław-Stryków (odcinek Ozorków-Stryków).
Linia została zbudowana pod koniec 1914 roku (odc. Borki Łęczyckie - Stryków bud. 14.12.1914-31.12.1914) jako kolej zaopatrzeniowa wojsk pruskich.
Ruch publiczny po przesunięciu frontu otwarto ok. 20 lutego 1915r.
Prawdopodobnie z powodu otwarcia tymczasowego ruchu na odc. Łódź - Łęczyca budowanej właśnie linii normalnotorowej oraz linii tramwajowej Łódź- Ozorków (obie w 1922r) odcinek Ozorków- Stryków zamknięto i rozebrano.
Do tej pory udało mi sie "wygbrzebać":
Mapa topograficzna z 1915r:
ftp://mapy.ziomal.org/mapy/mapy_wieloarkuszowe/karte_des_westlichen_ru%DFlands.100k/E34_Lodz.gif
zaznaczono na niej cały przebieg trasy od (obecnych) wsch granic Ozorkowa do Strykowa. Zaznaczone są na niej stacje (Bhf) Jasionka, Swoboda, Kębliny i Stryków Wask.
Sąsiedni arkusz "Ozorków" niestety jest rok starszy. Kolejki na niej nie ma...
Na zdjęciu satelitarnym zumi.pl widać ślad po dawnej st.Stryków Wąsk na pn od linii normalnotorowej Łódź-Łowicz (biała smuga- por. z mapą):
http://www.zumi.pl/namapi...&type=2&scale=2
Poza tym ostatnimi dowodami na istnienie toru są pozostałości niewielkiego nasypu na północnym skraju ul. Granicznej w Sokolnikach-Lesie.
Wg. świadków (pośrednich- wszak linia nie istnieje od 87 lat) przy skrzyżowaniu ulic Granicznej i Grzybowej w Ozorkowie znajdowała się stacja Ozorków Towarowy. Istniała tam długo po likwidacji linii drewniana wieża ciśnień i zasiek węglowy. Istnienie stacji potwierdza tabela rozkładu jazdy z 1922r- według którego kończyła tam i zaczynała bieg para pociągów rel Ozorków Tow- Łęczyca. W okresie międzywojennym podobno leżały jeszcze podkłady ad obecnym zalewem i w lasku miejskim na przedłużeniu ul Granicznej.
Ostatni ślad to mapa topograficzna z fragmentem linii pozostawionej jako bocznica do spalonej w 1936 fabryki włókienniczej nad zalewem w Ozorkowie:
http://www.mapywig.org/m/...RKOW_300dpi.jpg
Brakuje mi ok 3km odcinka od fabryki do wschodnich granic Ozorkowa (las miejski), via Ozorków Towarowy.
W zasadzie przebieg tego odcinka jest mi w wiekszości znany, pamięta ja mój dziadek, ślady były jeszcze długo po rozbiórce- linia biegła obecną tamą zalewu (d.ul. Skrzypiówka), potem wzdłuz Sienkiewicza i Wiejskiej, po czym wspinała się zasypanym podaczas II wojny "wąwozem", przy skrzyżowaniu Wiejskiej i Granicznej i biegła wzdłuż drugiej z tych ulic w stronę lasu.
Może ktoś jednak natknął się na mapę z lat 1915-22, na której jest ona zaznaczona, albo wie coś więcej na ten temat??????
Takiej mapy nie ma nawet w Archiwum Państwowym, szukałem....
może spróbować napisać do Starostwo Powiatowe w Zgierzu Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Nieruchomości 95-100 Zgierz, ul. Długa 49, może tam coś będą mieli.
Linia powstała w czasie wojny, na gruntach prywatnych i w przeciwieństwie do odcinka Ozorków-Krośniewice terenu pod nią nie wykupiono, z powodu szybkiej (3lata po wojnie) likwidacji. To znacznie utrudnia poszukiwania, bo nie ma "śladów geodezyjnych", a i pozostałości w terenie na prywatnych działkach dość szybko zniknęły.
Być może jednak, coś tam się mogło zachować. Sprawdzę. Dzięki za wskazówkę!